Biography

The process of work by the artist Kwon O-Bong (b. 1954) begins with painting an entire canvas with monotone color like black, dark gray, deep blue, etc. followed by whitewashing over it. He then scrapes away the outer layer using hand-held tools such as a bamboo stick, a rake, a nail, etc., his hand moved by the spontaneous motivations driven by the emotion or state of mind at the moment when he stands in front of the canvas, leaving scribble-like, free-spirited lines. The act blurs the boundaries between “things painted” and “things erased” or between “the subject” and “the background.” It turns the usual conventions of painting and stirs a new kind of sensation in viewers. Lines born exclusively of the artist’s dynamic gestures minus identifiable shapes or forms allow the trace of action and materiality to exist in their own right. In the end, the image in the painting does not insinuate meaning in any way, suggesting the idea of “the meaning of meaninglessness.” Such gestures of the artist signal that Kwon has been influenced by body art, a post-experimental art movement in South Korea in the 1960s and 1970s, which adopted the use of the body or expressive speech acts, such as performances, special events, and situations as mediums.

*Kwon O-Bong (b. 1954) has earned both a B.A. and M.A. for Western Painting at the Keimyung University College of Fine Arts. The artist has held numerous solo exhibitions, including shows at Inkong Gallery, Wooson Gallery, Leeahn Gallery, Indang Museum, and more, and has widely participated in group presentations at major museums and galleries at home and abroad. His works are part of the collection of the National Museum of Modern and Contemporary Art(Korea Art Bank), Daegu Art Museum, Busan Museum of Art, Indang Museum, and more. In 2023, Kwon was awarded the 24th Leeinsung Art Prize of Daegu Art Museum.


권오봉(b.1954)의 작업은 검정에 가까운 무채색으로 캔버스를 칠하고 그 위를 다시 흰색으로 덮는 과정에서 시작한다. 이후, 캔버스 앞에 섰을 때 순간의 감정, 상태 등에서부터 발현된 즉흥성이 작가의 손에 들린 대나무, 쇠갈퀴, 못 등을 통해 캔버스 위 흰색 물감을 긁으며 '낙서'와 같은 자유분방한 선(Line)으로서 남겨진다. 이는 시각적으로 ‘그려진 것’과 ‘지워진 것’ 혹은 ‘그림’과 ‘배경’의 경계를 모호하게 만듦으로써 일반적인 회화의 관습을 전복시키고 보는 이로 하여금 새로운 감각을 유발한다. 또한 특정되는 형상 없이 작가의 역동적인 제스처만을 반영한 선은 오로지 행위의 흔적, 물성으로 존재하도록 한다. 결국, 작가의 작품 속 이미지는 어떠한 의미로도 정의되지 않으며 ‘무의미함의 의미’를 떠올리게 한다. 이러한 작가의 태도는 그가 1960~70년대 한국 ‘실험미술’ 이후의 세대로서 특히 ‘퍼포먼스’, ‘이벤트’, ‘해프닝’ 등 몸의 사용이나 표현행위를 매체로 삼는 ‘신체미술’에서 영향 받았음을 알려준다.

*권오봉(b. 1954)은 계명대학교 미술대학 서양화과 및 동대학원을 졸업하고 인공갤러리, 우손갤러리, 리안갤러리, 인당뮤지엄 등 개인전을 비롯해 국내•외 주요 미술관 및 갤러리 단체전에서 활발하게 참여해왔다. 그의 작품은 국립현대미술관 미술은행, 대구미술관, 부산시립미술관, 인당뮤지엄 등에 소장되어 있다. 2023년에는 대구미술관, 제24회 이인성미술상 수상자로 선정되었다.


Selected Works

Publication Purchase Inquiry

Publication Name
Quantity
Your Name
Phone Number