Biography

“Relationships” are at the core of Kyungpyo Jeon’s body of work. He looks at the connection between objects and other objects and the spaces in which they occupy. Rather than concentrating only on an object’s isolated properties, he focuses on the changes in materialistic quality that occur when coming in contact with its external conditions or the onlooker’s ensuing inner awareness or altered appreciation. For his solo exhibition Pipe Works in 2000, Jeon positioned installations of minimally processed steel pipes all over the gallery, at times simply leaning them against a wall, gathered in groups, scattered about, or hanging from the ceiling. Depending on an installation’s format, an object and its exhibiting space offer to the viewers, either individually or together, a strange, different sense of beauty and experience. Jeon’s approach to bringing out a material’s unusual innate properties through minute interventions is also evident in his series Line-bell (2015). In it, the artist twists and bends solid, rigid steel to have a wavering, kinetic appearance that interacts with its space to generate synesthesia. Jeon’s long adhered notions of “relationships” and “minimal interventions” are made even more evident in his recent New Works series (2017 to present). The artist nonchalantly installs rather massive hunks and thinly elongated line objects around the gallery, thus pondering over the boundless variability erupted by the dynamics of material quality, form, and space.


Kyungpyo Jeon graduated from Yeungnam University with a Bachelor’s degree (1994) and a Master’s degree (1999) from the Department of Sculpture. He has held seven solo exhibitions, including Voyage (2021, GOODSPACE), New Works (2020, GOODSPACE), LINEBELL (2016, s&g Gallery), Untitled (2005, Culture and Arts Center), PIPE WORKS (2000, SPACE129), etc., and has taken part in several group shows, including PARS PRO TOTO 以偏例全’ (2021, Xi’an Museum of Art). Jeon received the Daegu Artists Day Youth Artist Award (2018) and the Young Artist of the Year Award (2005).


‘관계’는 전경표 작가(b.1970) 작업의 근간을 이루는 주제다. 오브제와 오브제의 관계, 오브제와 그것이 놓인 공간이 맺는 관계. 작가는 오브제 한 점이 지닌 고립된 물성에 집중하기 보다, 오브제가 자기 외부를 만나 겪는 물성의 변화, 혹은 그를 바라보는 관찰자의 내면에 이는 인지 및 감상의 변화를 주시해 왔다. 2000년에 가진 개인전 <Pipe Works> 에서 작가는, 최소한으로 가공한 스틸 파이프를 전시 공간 곳 곳에 그저 기대어 두거나 군집시키거나 흩거나, 천장에 한 데 매다는 등의 설치 작업을 선보였다. 설치 양태에 따라 오브제와 공간은 각기 또 함께 감상자에게 종전과 다른 이질적 미감과 경험을 안긴다. 작은 개입으로 물질에 내재된 생경한 성질을 눈 앞에 현시해 내는 작가의 작업 방식은 <Line-bell>(2015) 연작에서도 읽을 수 있다. 곧고 단단한 스틸을 휘고 구부러뜨려, 출렁이듯 동적인 외양을 갖추게 한 이 연작은 공간과 어울리며 공감각을 일으킨다. 한편 최근의 연작 <New Works>(2017~현재)는 ‘관계성’, ‘작은 개입’ 과 같은, 작가가 일관되게 유지해 온 작업 태도가 보다 명확히 읽히는 작업이다. 작가는 전시 공간 군데 군데 양감 짙은 덩어리와 가늘게 뻗은 선적 오브제를 무심한 듯 설치하여, 물성과 형태, 공간의 역학이 분출하는 무한한 가변성을 관조한다.


전경표는 영남대학교 조소과 학사(1994)와 석사(1999) 과정을 졸업했다. ‘Voyage(2021, GOODSPACE), ‘New Works’(2020, GOODSPACE), ‘LINEBELL’(2016, s&g 갤러리), ‘무명’(2005, 문화예술회관), ‘PIPE WORKS’(2000, SPACE129) 등 7회의 개인전을 가졌다. ‘PARS PRO TOTO 以偏例全’(2021, 시안미술관) 등지에서 여러 차례 단체전에 참여했으며 대구 미술인의 날 청년 작가상(2018), 올해의 청년 작가상(2005)을 수상했다.


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