Biography

Sook Kyung Jang  (b. 1973), who earned a Ph.D in East Asian Painting at Tama Art University in Japan and an M.F.A., B.A. at Yeungnam University in South Korea, has been consistently drawn to the fundamental origins of life, the study of which has been the driving force and general theme penetrating her body of work. Amid the birth, death, creation, and extinction of all living entities, the artist is drawn to the dynamic nature of things alive and their boundless expandabilities. One of her early works, greendrawing (2004), is filled with green oil pastel dots, an image reminiscent of nature erupting with life. The act of painting in one dot after another would have been for the artist a time to be reassured sensually of being alive, all the while surveying the possibilities embodied by the vibrancy of the visual product the infinite dots would eventually come to form. From the mid-2000s to the present, Jang has been dedicating herself to Alchemical Drawing, an ongoing project using mainly graphite on paper, experimenting and studying how far paper can hold graphite without sustaining damage without applying fixatives. The artist recently released a series titled Flowers of One’s Own (2021), a documentary work of sorts about the new kind of normal she found concerning nature during the rage of the Covid-19 pandemic that extinguished small and large opportunities. Jang planted seeds gathered from a garden balsam that the artist came upon while on a stroll to cleanse her mind. When the flowers bloomed, she would, like writing a journal, take petals every morning and make drawings of them on paper while reassessing the relationships daily life has with creating work and art.


Sook Kyung Jang  completed the undergraduate (1996) and graduate (1999) programs of East Asian Painting from Yeungnam University before moving on to the Graduate School of Tama Art University, where she earned a Ph.D. (2006). She has held eight solo exhibitions at major galleries in Daegu, Tokyo, Sapporo, etc., including The angle of a landscape (2021, GOODSPACE), Alchemical Drawing (2015, Gallery Aso), con.nect.ed (2014, GALLERY MONMA & ANNEX), greendrawing (2006, INAX GALLERY 2), and more, while participating in group exhibitions at Bongsan Cultural Center (2007, 2008, 2014, 2017), Daegu Arts Center (2007), Kyungpook National Art Museum (2007), and C.Gong Gallery (2000). The artist’s work is a part of the collection of the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea Art Bank. Jang has been residing in Jeju since 2019, where she is currently working, having been selected as a Jeju Foundation for Art & Culture visual arts division sponsored artist in 2021 and 2022.


장숙경(b.1973)은 생명의 근원에 대한 탐구를 작업의 일관된 동력이자 작업 전반을 관통하는 주제로 삼아 왔다. 생명을 가진 모든 것이 탄생하고 죽고 생성되고 소멸되는 과정 속에서, 작가는 살아 있는 것의 역동성과 무한한 확장성을 주시한다. 작업 초기, 작가는 자연의 생명력을 연상시키는 녹색의 오일 파스텔로 종이 위에 점 찍기를 반복하는 <greendrawing>(2004) 작업을 전개했다. 점을 하나 하나 찍어 나가는 것은 흐르는 시간 속에서 나의 살아 있음을 명확히 감각하는 일 이자, 무수히 찍힌 점들이 구현할 시각적 결과물을 좇으며 생동이 지닌 가능성을 탐구해 보는 일이었을 것이다. 2000년대 중반부터 현재까지, 작가는 <연금술적 드로잉 Alchemical Drawing> 작업을 지속해 오고 있다. 주 재료는 종이와 흑연으로, 중간 정착액(아교, 픽사티브 등)을 사용하지 않았을 때 종이가 흑연을 어느 정도까지 손상됨 없이 받아낼 수 있는가를 실험하듯 탐구하듯 이어 온 작업이다. 최근 작가는 <나의 꽃 Flowers of One’s Own>(2021) 연작을 선보였는데, 코로나 19 창궐 이후 크고 작은 활동 기회가 좌절되는 가운데 작가가 자연과 관계하며 발견한 새로운 일상에 대한 기록과도 같은 작업이다. 마음의 치유를 위해 나선 산책길에서 작가는 봉선화를 만났고, 꽃씨를 모아 자기 마당에 심어 두었다. 꽃이 피자, 꽃잎을 떼어내어 매일 아침 일기 쓰듯 종이 위에 드로잉 하며 일상과 작업, 일상과 미술이 갖는 관계에 대해 재고했다. 


장숙경은 영남대학교 동양화과 학사(1996) 및 석사(1999) 과정을 졸업한 후 일본 타마 미술대학 대학원에서 박사(2006) 과정을 마쳤다. ‘풍경의 각도’(2021, GOODSPACE), ‘연금술적 드로잉’(2015, 갤러리아소), ‘con.nect.ed’(2014, GALLERY MONMA&ANNEX), ‘greendrawing’(2006, INAX GALLERY 2)등 대구, 도쿄, 삿포로 등지의 주요 갤러리에서 8회의 개인전을 가졌으며, 봉산문화회관(2017, 2014, 2008, 2007), 대구문화예술회관(2007), 경북대학교 미술관(2007), 시공갤러리(2000) 등지에서 단체전에 참여했다. 작가의 작품은 국립현대미술관 미술은행에 소장되어 있으며, 2019년 제주로 이주해 2022년과 2021년, 제주문화예술재단 예술창작지원 시각예술부문 지원 작가로 선정되어 활발히 활동하고 있다.


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