Biography

Based on her experience of living in different Korea, the USA, Germany, the Netherlands, and Turkey, Yang Ah Ham (b. 1968) contemplates individuals and groups living in a world rooted in national and social systems, as well as the issue of increasing socialization of nature in her video works. Starting with her early works produced in the late 1990s, Ham has explored changes in materials over time as well as the world of sensual and tactile images; her installation works juxtapose single-channel videos and architectural structures. In her recent works, Ham combines various media such as videos, sculptures, installations, and objects, and presents unique narratives of modern society based on human life. The shift in her interests from individual concerns to society has given rise to questions about political and social systems. Since 2018, Ham has expanded Undefined Panorama into a research and visual art project. It constructs its own narrative structure through the process of collecting, categorizing, and abstracting data on individual cases across multiple fields such as finance, politics, technology, education and work. Keeping an eye on the global pandemic that broke out in 2020, Ham raises questions about various problems inherent in national and social systems, and shares her search for answers in diverse forms.


Ham has participated in major museum exhibitions and biennales both in Korea and abroad including Discordant Harmony (Art Sonje Center, Hiroshima MOCA), Art of Communication: Anri Sala, Yang Ah Ham, Phillippe Parreno, Jorge Pardo (MMCA), Gwangju Biennale, Shanghai Biennale, Busan Biennale and more. She has won the Art of the Year Award (ARCO) while being shortlisted for the Hermès Foundation Missulsang and taking part in the artist initiative project be mobile in immobility (DEPO / Total Museum,2011) along with her fellow artists of Korea, the Netherlands, and Turkey. Ham was an artist of residence from 2006 to 2007 at the Rijksakademie van Beeldende Kunsten, and a nominee for the Artist of the Year Award in 2013 that led to her Nonsense Factory project (MMCA).


함양아(b.1968)는 한국, 미국, 독일, 네덜란드, 튀르키예 등 세계 각지에서 거주한 경험을 토대로 국가 그리고 사회 시스템에 기반하여 살아가고 있는 개인과 집단, 사회화되어 가는 자연에 대한 문제를 영상 작업으로 풀어내고 있다. 작업 초기인 1990년대 후반부터 싱글채널 영상과 건축적인 구조물이 병치되는 설치작업을 전개하면서 시간의 흐름에 따른 물질의 변화나 감각적이고 촉각적인 이미지의 세계에 관한 내용을 다루었다. 최근 작업에서는 영상, 조각, 설치, 오브제 등 다양한 매체를 혼합하면서 인간의 삶을 바탕으로 한 현대사회의 단면을 독특한 시선의 내러티브로 드러내고 있다. 이 과정에서 작가의 관심은 점차 개인의 차원에서 사회에 닿았고 정치, 사회적 시스템에 대한 질문으로 이어졌다. 2018년 이후 <정의되지 않은 파노라마> 프로젝트를 리서치와 시각예술작업으로 버전을 업그레이드하며 진행해 오고 있다. 이 프로젝트는 금융, 정치, 기술, 교육, 일 등 다양한 분야의 개별적인 사례에 대한 데이터를 수집하고, 분류하고, 추상화시키는 과정을 통해 서사 구조를 만들어 나간다. 함양아는 2020년부터 시작된 팬데믹 상황을 주시하면서, 국가와 사회 시스템 안에서 발생하는 여러 문제들에 대해 의문을 제기하고 그 답을 찾아가는 여정을 다양한 작업 형태로 담아내고 있다.


함양아는 2000년도 아트페이스에서의 첫 개인전을 시작으로 피비갤러리, 트랜스미디알레, 사일런트 그린, 포리미술관, 라익스아카데미, 금호미술관, 등에서 개인전을 갖고, 비엔날레 한국미술 팝업전, MOCA, 마르세이유 현대미술관, 리터미술관, 탈슈라우, 팔레 드 토쿄 등 단체전에 참여, 프로젝트를 진행하였다.  함양아는 박건희 문화재단의 제3회 다음작가상, 한국 예술위원회의 올해의 예술상, 최우수상, 에르메스파운데이션의 이르메스 미술상 노미네이트, 국립현대미술관의 올해의 작가상 노미네이트를 수상하였다.


Selected Works

Exhibitions

Publication Purchase Inquiry

Publication Name
Quantity
Your Name
Phone Number